Aftellen!

1 april 2024 - Norrtälje, Zweden

Hoihoi! Oeps, het is alweer 6 weken geleden dat ik heb geschreven zie ik. Hoogste tijd voor een nieuwe blog.

Na mijn laatste blog, zijn we twee weken naar Nederland gegaan. Wàt een lange autorit weer zeg. We zijn heel eigenwijs in één keer naar Barendrecht gereden en waren natuurlijk kapot toen we aankwamen. Om 05.00 uur ’s ochtends reden we weg uit Zweden (de scheepswerf ligt ongeveer 1,5 uur rijden boven Stockholm) en om 01.00 ’s nachts kwamen we aan in Barendrecht waar m’n ouders ons verwelkomden in een heerlijk warm huis. Wat voelde dat gek zeg, na 7 weken op een boot te hebben geslapen. We moesten echt weer even omschakelen. Onderweg voelde je het gewoon lente worden, we reden weg met ongeveer 0 graden en onderweg in Duitsland stapten we uit de auto voor een korte pauze en het voelde echt alsof er een warme deken over ons heen viel. Dat gevoel was heerlijk en pas toen realiseerde ik me hoe erg ik daar naar verlangde!

Het was genieten om weer even in Nederland te zijn. We hebben weer groots ingeslagen bij de botenwinkel waar we in de top 3 grootste afnemers van dit seizoen staan hebben we ons laten vertellen 😛  Zo hebben we reddingsvesten gehaald, zeilkleding en nog allerlei andere onmisbare spullen voor het grote avontuur. Noah is op wintersport geweest met zijn vrienden en kwam daar weer helemaal gelukkig en opgeladen van terug. Ik heb genoten van de tijd met mijn familie, natuurlijk Meesje die alweer een stuk was gegroeid, vriendinnen en een aantal dagen op kantoor waren ook gezellig (er werd door al het bijpraten alleen weinig gewerkt 😉).Ook heb ik mijn vaarbewijs gehaald, ik had maar 2 foutjes van de 40 vragen, waar ik stiekem best trots op was! Het leren ging me niet meer zo makkelijk af als toen ik 20 was hahah maar het is me gelukt! Nu nog het Vaarbewijs 2 en het marifoon bewijs, dus ik ben er nog niet maar in etappes ga ik het wel redden.

De laatste dagen in Nederland kreeg ik nog een griepje te pakken en ook Noah was niet lekker. We zijn uiteindelijk toch volgens planning op vrijdag weer gaan rijden, maar heel erg op ons gemak (we reden om 11 uur weg) en ’s avonds om 22.00 uur kwamen we aan in het hotel in Helsingborg waar we de vorige keer ook sliepen (we konden dit keer zonder aanhanger lekker doorrijden). De volgende dag waren we het na een dag met alléén maar keiharde regen en eindeloze snelwegen natuurlijk weer spuugzat, maar we waren eind van de middag weer op de boot. We moesten weer erg wennen, of nouja: ik moest vooral weer erg wennen. Het begon toen we aankwamen precies weer te sneeuwen, het stormde en ik wilde de tijd het liefst doorspoelen tot het in Zweden ook EIN-DE-LIJK lente zou zijn (voel je mijn frustratie😛). Heel even voelde ik toch ook een beetje "heimwee", omdat het wel erg fijn was bij m'n ouders en daarnaast kwam ook het besef dat ik sommige vrienden en familie een tijd niet ga zien en Mees al 1 is geworden tegen de tijd dat ik 'm weer zie. Het is de keerzijde van het avontuur waar we aan zijn begonnen en hoort er natuurlijk bij als je zo'n keuze maakt. Het kan niet alleen maar rozengeur en maneschijn zijn zeggen we maar.

Inmiddels zijn we twee weken verder, het weer blijft wisselvallig maar het ijs is weg (YES!) en afgelopen zaterdag was het 15 graden. Dat was echt genieten zeg, we voelden ook gelijk weer helemaal waarvoor we het allemaal doen. Op het dek met ons gezicht in de zon dronken we ons bakje koffie en hadden we prachtig uitzicht over het mooie water vanaf de scheepswerf hier. We zeiden tegen elkaar: al liggen we hier straks 100 meter verderop in het water zijn we al helemaal gelukkig. We hebben dit weekend 3 lange dagen buiten kunnen werken en klusjes kunnen doen die echt moeten voordat we het water op gaan en hebben bedacht dat we op 20 april het water in willen gaan! Nu kunnen we dus ècht gaan aftellen, zo spannend. En wat het extra leuk maakt is dat mijn ouders er dan bij kunnen zijn, ik vind het heel leuk dat ze dan ook zien hoe we nu leven en kijk er naar uit om dagjes te gaan varen met ze.

Ik ben nu lekker een weekje vrij, helaas is er van het mooie weer van afgelopen weekend weinig over (het is weer rond de 0 graden en grijs) maar dat mag de pret niet drukken. We gaan onszelf en de boot verder klaarmaken voor de tewaterlating. Ook denken we steeds meer na over ons vaarplan, al merken we dat dit wel lastig is. We moeten maar zien hoe veel tijd we daadwerkelijk aan het varen zijn en hoe lang we op plekken willen blijven. Het globale plan is nu om vanaf half april t/m mei hier langs de kust in Zweden te varen, vervolgens in juni/juli zouden we het heel gaaf vinden om naar Noorwegen te gaan om daarna via Denemarken een periode in Nederland te zijn (waarschijnlijk vanaf begin augustus t/m half september). Daarna gaan we een lange tocht naar Portugal maken om vervolgens door de straat van Gibraltar te varen en te overwinteren in Spanje. Maar dat is nog héél ver weg, eerst maar eens dat water op 😉

Liefs en tot de volgende keer (hopelijk vanaf het water!)

WhatsApp Image 2024-04-01 at 5.41.15 PMWhatsApp Image 2024-04-01 at 5.41.30 PMWhatsApp Image 2024-04-01 at 5.42.13 PMWhatsApp Image 2024-04-01 at 5.41.48 PMWhatsApp Image 2024-04-01 at 5.44.58 PMWhatsApp Image 2024-04-01 at 5.44.04 PMWhatsApp Image 2024-04-01 at 5.46.28 PMWhatsApp Image 2024-04-01 at 5.46.01 PMWhatsApp Image 2024-04-01 at 5.46.46 PMWhatsApp Image 2024-02-25 at 17.12.40 (1)

Jouw reactie