Glibberen, sneeuwstormen & kamperen op de boot..

19 januari 2024 - Norrtälje, Zweden

Precies een week geleden zaten we in de auto richting Zweden, het voelt als een maand. Je maakt zoveel mee in een week, dat heel je besef van tijd anders wordt. Daarom tijd voor weer een nieuwe blog, om even terug te blikken op de afgelopen gekke week.

Vorige week donderdag was ik nog gezellig thuis met mijn moeder en met de kleine Mees, ik heb extra van deze dag genoten omdat ik wist dat dit voorlopig even de laatste keer zou zijn. Zo gezellig met die kleine, die steeds meer gaat lachen en een eigen willetje krijgt! We hebben vanaf 1 december in Barendrecht gewoond bij mijn ouders (op de week in Zweden na) en die weken zijn echt voorbij gevlogen. Het was heel fijn om nog even veel tijd met familie door te brengen en in alle drukte toch een beetje rust te vinden. En dat er voor ons gekookt werd, is natuurlijk ook een hele lekkere bijkomstigheid 😉 Noah is die dag de hele dag op pad geweest, die moest nog naar de kapper, naar een vriend in Amsterdam en naar de botenwinkel in Almere om de laatste bestelling op te halen!

Het inpakken van spullen bleek (uiteraard..) meer werk dan verwacht, dus om 22.30 uur stonden we nog te puzzelen met de dakkoffer. Met een volle auto, aanhanger en dakkoffer vertrokken we vrijdagochtend om 06.30 uur, uitgezwaaid door mijn moeder in pyjama en mijn vader die naar zijn werk ging. Ik moest toch wel even slikken, dit voelde best definitief! Ook al wist ik dat we ook nog terugkomen voordat we ècht het water op gaan en vertrekken.

De rit op vrijdag ging echt héél soepel, we zijn zelfs al in Zweden aangekomen! Rond 21.00 uur reden we het stadje Helsingborg binnen waar we in een heerlijk hotel zouden overnachten en we onze auto met alle spullen veilig in de garage konden parkeren. Natuurlijk extra genoten van de warme douche en hotelbed, want de volgende avond zouden we op de boot slapen en we hadden geen idee hoe dat zou zijn!

Zaterdagochtend vertrokken we om 06.15 uur, hopend voor het donker bij de boot te arriveren. Wishful thinking natuurlijk, maar het was het proberen waard. Google Maps gaf aan dat we nog zo'n 7,5 uur moesten rijden, maar dat hield geen rekening met onze snelheidslimiet van 80 km/u met de aanhanger. Na een uur rijden op ijzige wegen, besloten we een koffiepauze te nemen. Gelukkig verbeterde het weer daarna, maar het bleef opletten geblazen. Rond 15.00 uur reden we door Stockholm, waar mensen op half de bevroren rivier schaatsten. Een pittoresk uitzicht met prachtige oude gebouwen op de achtergrond.

Om 16.00 uur eindelijk in Nörtallje aangekomen, dit ligt om zo’n halfuur rijden van de boot en is ook de dichtstbijzijnde plek om onze boodschappen te doen en te tanken. Helemaal uitgeput kwamen we dus tóch in het donker aan, maar ongelofelijk blij dat we er waren en om onze mooie boot zien: haar naam is Hally-Rosa. We hebben de kachels gelijk hoog aan gezet en met ons laatste energie de kostbare spullen uit de auto in de boot getakeld en gesjouwd (lees: zonnepanelen en allerlei zware technische spullen van Victron 😉). Een soepje gegeten op de boot en een fles wijn open getrokken, wat kan dat lekker zijn op zo’n moment!

Deze week heb ik vanaf de boot gewerkt en dat ging gelukkig hartstikke goed (mede mogelijk gemaakt door Elon Musk's Starlink ;-)). Noah ging volle bak klussen en maakte snelle vorderingen met de elektra. Op woensdag wilden we boodschappen doen, maar een sneeuwstorm dwarsboomde dat plan. In plaats daarvan klusten we aan de boot en genoten 's avonds van een serie. Donderdag was het beter weer en konden we het stadje in voor boodschappen en een bezoek aan de bouwmarkt!

Het is uitzonderlijk koud volgens de havenmeester (zal je net zien...). Dit weekend is het -15 graden en 's nachts nog kouder. De ene dag is het rond het vriespunt en bewolkt, de andere dag -15 en strakblauwe lucht. Geen pijl op te trekken. Die heldere dagen met -15 zijn wel echt prachtig, wat een natuur en rust hier!

We vermaken ons prima, we zijn gelukkig, hebben alles bij de hand en krijgen veel energie van dit grote avontuur. Het is niet altijd makkelijk en zéker niet comfortabel, maar we zouden het voor geen goud willen missen! Nu aftellen tot april en we lekker het water in gaan. 😊

Keep you posted! 🌊⛵ #NauticNomads #Zeilavontuur #KamperenOpDeBoot

0557e9d8-9909-4888-8150-6a1c3458dce8

WhatsApp Image 2024-01-19 at 15.41.36WhatsApp Image 2024-01-19 at 15.41.36 (1)WhatsApp Image 2024-01-19 at 15.41.36 (2)WhatsApp Image 2024-01-19 at 15.41.36 (3)

1. Rianne:
    19 januari 2024
    Wat een prachtplaatjes ❤️ en mijn hemel wat een kou ❄️🥶 Dit stukje van jullie avontuur benijd ik niet hoor! Des te meer respect voor jullie! Werkse voor Lies en klus-se voor Bob-de-boten-bouwer! Liefs❤️
  2. Lisanne & Noah:
    21 januari 2024
    Dankjewel ❤️ De komende twee weken wordt het hier 0-5 graden, dat vinden we nu gewoon "warm" :-p
  3. Niels en Elsa:
    20 januari 2024
    Wat leuk om op deze manier mee te kunnen leven met jullie avontuur! Veel succes met klussen, remote werken en met de kou! Natuurlijk lekker blijven bloggen, vinden wij alleen maar leuk hier 😃. Liefs Niels en Elsa ❤️
  4. Lisanne & Noah:
    21 januari 2024