Nu is ie ècht van ons!

4 januari 2024 - Barendrecht, Nederland

Tijd voor een nieuwe blogpost 😊 Er is weer een hoop gebeurd sinds mijn laatste bericht. We zijn op 1 december officieel verhuisd, op 15 december was de overdracht van de zeilboot, we zijn een week in Zweden geweest, hebben kerst en oud & nieuw gevierd en zijn druk bezig met de voorbereidingen voor ons volgende bezoek aan Zweden!

Op de één of andere manier onderschat je toch steeds weer hoeveel werk en onrust een verhuizing met zich mee brengt. We moesten natuurlijk héél veel spullen verkopen, maar toch ook nog wel heel veel spullen in dozen doen die we mee gaan nemen naar de boot of gewoon niet weg wilden doen. Gelukkig is Noah een koning in het verkopen van spullen op marktplaats, dat ging echt als een trein. Op de verhuisdag zou om 10.00 uur iemand van de eethoek komen, om 10.30 iemand voor de grote spiegel en om 11.00 uur weer iemand voor de stereo-set. Uiteraard was de één veel te vroeg en de ander te laat, dus kwamen ze ALLEMAAL tegelijk! Het waren net de Dolle Dwaze Dagen bij de Bijenkorf 😉

In de laatste week voor het verhuizen zijn we wel 10 keer heen en weer gereden van Alkmaar naar Barendrecht en naar de stacaravan in Bruinisse en na de verhuizing hadden we eigenlijk geen idee meer waar nu welke spullen waren. Ik ben twee weken lang al mijn schoenen kwijt geweest en was het overzicht volledig kwijt. We waren allebei he-le-maal gesloopt en de verleiding om bij mijn ouders te blijven in plaats van de stacaravan (wat ècht het plan was), was te groot. De afgelopen maand hebben we dus in Barendrecht gewoond, wat ik stiekem wel heel gezellig vond en van heb genoten. Straks zal ik ze tenslotte een heel stuk minder gaan zien! Kleine Meesje zien we nu ook wat meer, dat is genieten. Die groeit als kool, wat zal dat gek zijn als we straks een paar maanden weg zijn en Mees ineens kan lopen! Het besef dat we dit echt gaan doen komt steeds iets meer bij ons binnen en daarmee ook dit soort gedachten, wat ik persoonlijk wel het lastigst vind. Ik denk maar zo: we zien elkaar minder, maar als we elkaar zien maken we de mooiste herinneringen!

We zouden in december een weekend naar Zweden gaan voor de overdracht van de boot, maar omdat Noah onbetaald verlof heeft opgenomen en dus niet meer naar zijn werk hoefde hebben we besloten om een hele week te blijven. Dat was een hele goede beslissing! De overdracht van de boot was op vrijdag de 15e en we dachten alles geregeld te hebben maar toch ging het mis. De limiet voor overschrijvingen was alleen op de app verhoogd en niet op de website, wat wel nodig was voor deze internationale betaling. De twee eigenaren waren natuurlijk “not amused”. We moesten hierdoor namelijk 4 uur wachten tot we het geld konden overmaken en daardoor zouden de heren het geld pas om maandag ontvangen. De handtekening op het contract wilden ze echt pas zetten als het geld binnen was, dus wij zijn op maandag naar Uppsala gereden om in de IKEA nog de handtekening op het contract te laten zetten. Gelukkig was het toen echt gelukt en was de boot helemaal van ons. Toch een hele opluchting! Ondertussen hebben we de boot helemaal sneeuw- en ijsvrij gemaakt, opnieuw afgedekt en winterklaar gemaakt. Het is daar heel veel aan het sneeuwen en vrijwel altijd aan het vriezen momenteel, dus dat was hard nodig. Ik heb de hele week remote gewerkt vanuit de Airbnb en Noah is lekker bezig geweest op de boot. Wat een fantastisch gevoel dat dit echt onze boot is (en ons nieuwe huis..). We zijn echt ontzettend blij met de boot en kunnen niet wachten tot we het water op kunnen.

We hopen begin april het water op te gaan en tot die tijd moet er nog wel het een en ander aan gedaan worden. Zo moet bijna de gehele elektra vervangen worden, de motor moet worden gereviseerd en de voet van de mast moet worden vervangen. Genoeg te doen dus! Op vrijdag 12 januari rijden wij naar Zweden met de auto volgeladen, zodat we de komende periode op de boot kunnen slapen en klussen. Dat wordt nog wat…de boot ligt op de kade, we moeten een ladder van bijna 4 meter hoog op om op de boot te komen en we kunnen nog niet van de wc, douche en fornuis gebruik maken. Hiervoor moeten we naar het havengebouwtje. ’s Nachts met -10 van de ladder af, door de sneeuw naar de wc lijkt me niet zo’n pretje dus de eerste aankoop in Zweden wordt een portapotti 😉

Vorige week hebben we lekker genoten van de kerst met familie en oud&nieuw met vrienden in Alkmaar en nu hebben we helemaal zin in ons grote avontuur! Steeds meer komt ook het besef dat deze fase van regelen, plannen en voorbereiden ook weer voorbij gaat en we straks vooral kunnen gaan genieten en echt op reis gaan voor onbepaalde tijd. We can’t wait!

Tot de volgende update! 🌊⛵ Vergeet ons niet te volgen op onze instagram pagina @thenauticnomads

WhatsApp Image 2024-01-04 at 15.56.42WhatsApp Image 2024-01-04 at 15.56.42 (1)WhatsApp Image 2024-01-04 at 15.56.42 (2)WhatsApp Image 2024-01-04 at 15.56.42 (3)

1. Rianne:
    4 januari 2024
    Oh my god Lies met -10 die ladder op en af, ik zie het helemaal voor me! Hoop dat jullie wel een goed werkend verwarmingselement hebben in die boot 🥶🥶☃️ Anders vries je alsnog vast aan je portapotti 😂 Bizar hoe snel de tijd gaat, en dat jullie over 8 dagen al vertrekken voor een nieuwe klusperiode! Gelukkig zie ik je vanaaf nog even, dan knuffel ik je plat! Dikke kus voor jullie!