We hebben een boot gekocht!

8 november 2023 - Alkmaar, Nederland

Weer een stap dichterbij ons grote avontuur: we hebben een boot gekocht! En niet zomaar één, een Hallberg-Rassy 42. Het is een mooie klassieke zeilboot uit 1981 van ongeveer 13 meter lang. Waar we deze boot gevonden hebben en hoe het aankoopproces is gegaan deel ik graag met jullie!

Helemaal in het begin van onze zoektocht, in mei/juni van dit jaar, hadden we nog geen flauw idee wat voor boot we wilden en vooral wat voor boot past bij wat we willen gaan doen. We zijn daarom naar havens in Nederland gereden en mochten van een aantal jachtmakelaars op verschillende zeilboten kijken. Zo ontdekten we al een beetje wat we mooi vonden en wat goed voelde. We stelden veel vragen en ondertussen deden we veel onderzoek op internet om er achter te komen wat nou belangrijk is en welk type boot geschikt zou zijn voor onze reis.

Al snel kwamen we bij het merk Hallberg-Rassy uit. Een Scandinavische boot in verschillende groottes en uitvoeringen, maar allemaal met dezelfde uitstraling. Dit type zou goed bij ons passen, omdat het een stabiele en stevige boot die gemaakt is voor lange reizen en vaak wordt gebruikt voor wereldreizen. Deze boot kan wel tegen een stootje en voelt heel comfortabel omdat deze wat zwaarder is en daardoor o.a. niet zo schommelt. Heel fijn, aangezien het wel om ons nieuwe "huis" gaat :) We zijn vervolgens in Nederland op een aantal Hallberg-Rassy's geweest en zagen onszelf hier al helemaal mee varen en op leven! De boten zijn in Nederland in verhouding met andere landen erg duur en omdat we niet gebonden zijn aan Nederland, werd het al snel duidelijk dat we een boot in het buitenland wilden gaan kopen.

314441905_102340429364915_2210579737531663175_n

Op een avond in juli zaten we samen op de bank en vond Noah op een Zweedse website (een soort Marktplaats) een advertentie van een Hallberg-Rassy. Hij werd gelijk razend enthousiast, want deze boot was een stukje groter dan we tot nu gezien hadden en was ook nog eens een stuk betaalbaarder dan in Nederland! Het werd hem alleen niet makkelijk gemaakt, je kon namelijk alleen contact opnemen met de eigenaar als je een Zweeds telefoonnummer had. Standvastig als Noah is, probeerde hij op allerlei manieren alsnog in contact te komen. Het moést en zou lukken. Terwijl ik in de tussentijd dacht 'laten we gewoon verder kijken, dit lukt kennelijk niet' heeft Noah een Zweeds telefoonnummer aangemaakt en de eigenaar via Facebook op weten te speuren.

De eigenaar heeft toen foto's, video's en informatie over de boot gedeeld en we hebben met hem gebeld. Omdat we geen overhaaste beslissingen wilden maken zijn we in de tussentijd verder gaan kijken, hebben we veel onderzoek gedaan en natuurlijk veel gaan rekenen om te zien hoe dit in ons budget zou gaan passen. Eind augustus dachten we 'we gaan gewoon!' en wilden de tickets al gaan boeken. Wel wilden we van te voren even peilen hoe flexibel deze man was in de prijs, want er zou voor ons wel wat af moeten. Er kon wel iets van af, maar we vonden het toch te spannend. Er waren nog andere geïnteresseerden en het is natuurlijk niet niets om even naar Zweden te vliegen voor een bezichtiging.  Iets hield ons tegen, waardoor we de tickets niet hebben geboekt.

Ondertussen zijn we nog een keer bijna naar Griekenland gevlogen voor een andere, iets kleinere, Hallberg-Rassy. Hier waren we helaas net te laat bij, dus ook dat ging niet door. Op de één of andere manier kon Noah de boot in Zweden maar niet uit zijn hoofd krijgen, ergens voelde hij dat dit gewoon de boot voor ons was. De eigenaar gaf begin oktober aan dat de boot verkocht was, dus daar ging onze hoop...

Een aantal weken later stuurde Noah nog een bericht naar de eigenaar of alles was gelukt met de verkoop en kreeg toen te horen dat de boot op het laatste moment toch niet verkocht is, wegens persoonlijke omstandighaden van de koper. Diezelfde week hebben we alles nog eens bekeken, gerekend en besloten we de vliegtickets te boeken. Op 28 oktober hebben we de boot voor het eerst in het echt gezien, wauw! We waren onder de indruk en het voelde gelijk heel goed. 's Avonds zeiden we tegen elkaar: dit is onze boot. We hebben een technische keuring gedaan en toen begon de onderhandeling. Dit was erg pittig, omdat er echt wat van de prijs af moest (er zit nog wel wat werk aan de boot). Een week lang hebben we gebeld, overlegd, gewacht en waren we vooral heel nerveus. We wilden er zó graag uit komen, maar het werd ons niet makkelijk gemaakt (er kwam bijvoorbeeld ineens nog een andere geïnteresseerde uit de hoge hoed). Op zaterdag 4 november kwam het verlossende woord, de boot is van ons!!

314455500_102340302698261_2041578308846782936_n 314416265_102341132698178_4038222577732690226_n

Hoe nu verder? In december zullen we weer een weekend naar Zweden gaan voor de overdracht, dan is de boot ècht van ons :) Vervolgens zullen we in januari, februari en maart deels in Zweden zijn om te klussen aan de boot maar tussendoor ook in Nederland zijn. Ik blijf in deze periode gewoon werken en Noah gaat zich volledig storten op het klussen. We hopen dan eind maart/begin april het water op te kunnen! Omdat Scandinavië prachtig is, zullen we hier de eerste maanden gaan varen en vervolgens zullen we aan het eind van de zomer via Nederland richting het zuiden (Portugal) gaan varen. We kunnen niet wachten!!

We hebben nu nog maar 3 weken voordat we officieel gaan verhuizen en er komt natuurlijk veel kijken bij de voorbereidingen voor de reis, dus we hebben genoeg te doen de komende tijd. Het wordt nu allemaal wel heel echt. We hebben geen enkele twijfel over onze plannen en kijken er ontzettend naar uit, maar het is allemaal wel behoorlijk spannend en er komt een hoop bij kijken.

"Great things never came from comfort zones." - Neil Strauss

WhatsApp Image 2023-11-08 at 16.09.39 (1)314441905_102340429364915_2210579737531663175_nWhatsApp Image 2023-11-08 at 16.09.39313358234_102333216032303_4534345890561803971_n314416265_102341132698178_4038222577732690226_n

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rianne:
    8 november 2023
    Wauw: weer een hele grote (misschien de belangrijkste?) stap genomen! Een prachtige boot gekocht, de plaatjes zijn veelbelovend. En wat vliegt de tijd zeg… Ineens moeten jullie Alkmaar al bijna verlaten voor een korte intermezzo onderweg naar de boot. Mooi om te lezen hoe goed het gelijk voelde met deze boot. Hulde voor Noah, zo blijkt maar dat de aanhouder wint :)

Zet ‘m op met de drukte en de beslommeringen rondom het leegruimen van jullie huisje en de verhuizing naar het zuiden. You got this!

Dikke knuffel
  2. Lisanne & Noah:
    Dankjewel ❤
  3. M.C. Hakvoort:
    8 november 2023
    Wat goed van jullie om een blog bij te houden. Zo kunnen we genieten van jullie belevenissen. Dit jaar komt Sint in Gorinchem aan. Eerst dacht ik dat jullie hiervoor een stoombocht zochten. Maar nu lees ik toch andere plannen. Wat een avontuur gaan jullie aan? Succes met alle voorbereidingen. In de meivakantie zitten we op Mallorca. Geef maar een seintje als jullie dan daar in de buurt varen. We komen dan met z'n elven aan boord van de Hallberg-Rassy om een dagdeel mee te varen. Hebben jullie al een naam bedacht? Ik heb wel enkele suggesties....

Ineke en Rienie
  4. Lisanne & Noah:
    8 november 2023
    Haha wat leuk! We laten het zeker weten als we in de buurt zijn, we hopen in september door Nederland te varen dus dan zijn jullie sowieso van harte welkom met zn 11en 😉 We horen graag suggesties voor een naam :-D