Het gaat echt gebeuren..!

13 september 2023 - Alkmaar, Nederland

Noah en ik ruilen ons mooie huis in Alkmaar in voor een zeilboot, geven onze zekerheden op en gaan onze droom waarmaken: een vrij leven vol avontuur en zoveel mogelijk van de wereld zien. We worden hier en daar voor gek verklaard, maar hebben zelf nog nooit iets zó zeker geweten: wij gaan dit gewoon doen!

De reis is nog niet begonnen, maar het hele proces is al een tijd aan de gang. Omdat dit ook voelt als onderdeel van het grote avontuur, begin ik alvast met schrijven. Met deze blog wil ik iedereen die het leuk vindt om ons te volgen op de hoogte houden. Van de ups en de downs, want één ding is zeker: die zullen elkaar in rap tempo afwisselen ;)

Op dit moment vraag ik me af hoeveel posts er nog gaan volgen, hoe lang we weg gaan, wat we allemaal gaan zien en meemaken, enzovoorts. Het zal een groot avontuur zijn, het zal ons gaan veranderen, we zullen veel moeilijke momenten krijgen en we zullen de mooiste momenten gaan beleven.

Veel mensen vragen zich af hoe wij op dit idee zijn gekomen en hoe deze droom is ontstaan. Je zou misschien denken dat er één "klikmoment" was waarop we dit besloten, maar om eerlijk te zijn weten we niet eens meer precies hoe het is gegaan. Ik zal vertellen wat ik wel weet. Al van kinds af aan kon je mij niet blijer maken dan met vakanties, leuke uitjes en spannende activiteiten. Toen mijn juf in groep zes naar Nieuw Zeeland ging, wist ik al: daar ga ik ooit ook naar toe. Toen ik 18 was heb ik een halfjaar in Nieuw Zeeland gewoond en na deze tijd nog vele mooie reizen mogen maken. Tijdens deze reizen was ik echt op mijn gelukkigst: de vrijheid van het iedere dag wakker worden en niet weten wat de dag brengt en welke prachtige plekken je gaat zien, daar houd ik echt van. Noah houdt ook veel van avontuur en vrijheid en komt uit een familie waar wordt gezeild. Als kleine jongen al kon hij geen genoeg krijgen van het water en van bootjes.

Vanaf het moment dat we elkaar ontmoetten, bijna 6 jaar geleden, wisten we dat we samen een wereldreis wilden gaan maken. Ook kocht Noah een sloepje toen we samen woonden in Amsterdam en later een kajuitbootje in Alkmaar. We hebben veel dagen gespendeerd op het Alkmaardermeer en bleven soms zelfs een nachtje slapen op de boot. Dat gevoel van het wakker worden op het water met om je heen alleen natuur en het geluid van vogels vonden wij beiden zó fijn. Als ik terug kijk denk ik dat dit één van de zaadjes is geweest waardoor onze droom is ontstaan.

Twee jaar geleden gaf Noah mij het leukste verjaardagscadeau ooit: een zeilcursus. Samen met onze vrienden Valerie en Dave hebben we drie dagen op het IJsselmeer gezeild met een instructeur. De eerste dag dacht ik echt: holy sh*t, dit ga ik NOOIT leren. Eindeloos veel nieuwe termen waar ik nog nooit van gehoord had en ik had werkelijk geen idee wat de instructeur bedoelde toen hij tegen me zei "nu oploeven en hoog aan de wind varen". Maar op dag drie had ik toch het idee dat ik het door kreeg en dat we met elkaar een heel end kwamen.

20220423_15271620220424_102318

En dat moest ook wel: we hebben, een tikkeltje overmoedig misschien, al vóór de cursus een boot gehuurd in Griekenland voor twee weken. Zonder skipper. Heel wat nachtmerries en op de bank thuis knopen oefenen verder zijn we met z'n 4-en naar Griekenland (Corfu) gevlogen met het idee "het komt vast wel goed" en in het ergste geval varen we op de motor in plaats van zeilend. Gelukkig viel het allemaal reuze mee, ging alles soepel en hebben we in twee weken vanaf Corfu, via Lefkas en Zakynthos onze eerste 380 zeemijlen afgelegd. Het was echt GE-WEL-DIG.

20220608_20264520230613_204507

In de tussentijd zijn Noah en ik oneindig veel vlogs op YouTube gaan kijken van stellen, vrienden en gezinnen die op een zeilboot wonen en de wereld over reizen. Al snel konden we ons televisieabonnement opzeggen, we keken toch niets anders meer dan zeilvlogs op YouTube ;-). Regelmatig keken we elkaar aan en zeiden: dit zal je leven maar zijn..wat een droom! In maart 2023 veranderde dit in: Waarom zouden wij dit niet doen? Wat als wij dit ook kunnen? We zijn gaan puzzelen, rekenen en de opties gaan verkennen. Toen bleek dat dit ook voor ons mogelijk was en realiteit zou kunnen worden is alles in sneltreinvaart gegaan en wisten we diep van binnen al: there's no way back.

Tijdens onze tweede geweldige zeilvakantie met Valerie en Dave, dit keer in Kroatië, stond ons huis al in de stille verkoop. Een eerste spannende stap, we durfden het nog niet aan om het huis ècht op Funda te zetten. Gelukkig gaf de vakantie ons dat laatste stukje bevestiging dat we dit echt wilden, ondanks een aantal tegenslagen tijdens de vakantie (die horen nu eenmaal bij het zeilen). Een aantal maanden later besloten we er echt voor te gaan en was ons huis binnen een maand verkocht. We hebben het nieuws gedeeld met vrienden, familie en met ons werk en nu weten we het zeker: het gaat echt gebeuren!

En nu..what's next? De overdracht van ons huis is op 1 december, in deze periode gaan we een boot kopen en vervolgens een vaarplan maken. We zullen niet te veel gaan vastleggen, we hebben namelijk geen "deadline" en gaan voor onbepaalde tijd weg: zo lang we het leuk vinden, financieel volhouden en niet te veel heimwee hebben, blijven wij op de boot. We zullen allebei blijven werken, zodat we inkomsten houden en deze nieuwe levensstijl dus goed vol kunnen houden. Wel zullen we regelmatig terug komen naar Nederland, om onze vrienden en familie op te zoeken. Ik zal later meer vertellen over hoe dit er precies uit gaat zien. Voor nu hebben we vooral een hele hoop voorbereiding te doen, moeten we héél veel spullen weg doen of verkopen en niet geheel onbelangrijk: op zoek naar een boot!

Keep you posted :)

Liefs! Lisanne & Noah

20230606_12375620230607_200351

1. Reislogger:
    13 september 2023
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Rianne:
    14 september 2023
    Lieve Lies en Noah,

Wat is het toch een dapper maar vooral ontzettend GAAF besluit! Sinds ik voor het eerst van jullie plannen hoorde, denk ik er best regelmatig aan. Hoe eng het moet zijn om al je zekerheden en je mooie huisje op te geven, en ook lange tijd weg zijn van familie en vrienden. Maar wij hebben zelf ook twee maanden geproefd van eenzelfde soort vrijheid en avontuur (hoewel in iets andere vorm) en ik kan alleen maar zeggen dat ik het volledig begrijp! En het toejuich! Ik ga jullie blog op de voet volgen en kan niet wachten over jullie avonturen te lezen :-) Maar first things first, eerst maar eens bedenken hoe je aaaal die spullen een nieuw onderkomen gaat geven ;-)

Liefs!
  3. Lisanne & Noah: